Eigenwijs Afvallen                                  coaching bij overgewicht en emotie-eten

 

Anti Dieet Dag

Op 6 mei is het Anti Dieet Dag. Op deze dag staan we stil bij de gevaren van strenge diëten. 

Populaire diëten doen wat ze beloven: in korte tijd verlies je veel kilo’s. Maar op lange termijn zijn ze teleurstellend: je krijgt een tekort aan voedingsstoffen en komt juist meer aan wanneer je stopt met het dieet.


Streng lijnen is lastig vol te houden en je verandert niet echt je eetgedrag. Wil jij op een verantwoorde manier werken aan een blijvend gezond eetpatroon? Kom dan naar Eigenwijs Afvallen. Ik begeleid je bij het aanbrengen van structuur in je eetpatroon. Je gaat gewoon eten en leert in stappen om te gaan met het emotie-eten. Je hoeft je gevoelens niet meer weg te stoppen met snoepen en snaaien. Dit kan uitdagender zijn dan aan weer een nieuw dieet beginnen, maar je verandert wel datgene waar het om gaat: je eigen eetgedrag. 

Doelen

Doelen zijn heel belangrijk en helpen je beter op weg dan voornemens. Wat zijn jouw doelen? Zijn ze SMART?

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aantrekkelijk
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Bijvoorbeeld: Het is heel mooi je voor te nemen fitter te worden. Maar wat is dat precies? En wanneer heb je dat doel bereikt? Werk daarom je doelen uit volgens de SMART methode.  In dit voorbeeld kan dat als volgt:
“Ik wil fitter worden door komend jaar 10 kilo af te vallen”. Dit doel is meetbaar, tijdsgebonden en realistisch. En aantrekkelijk, toch? 

Soms lukt het niet je doelen te halen. Het (tijdelijk) bijstellen ervan voorkomt dan frustratie. Hieronder vind je een voorbeeld uit de praktijk.

Het verhaal van Simone

Simone kwam bij mij om van het emotie-eten af te komen en zette zich tijdens de begeleiding volledig in. Hierdoor leerde ze de emoties die haar tot eten aanzetten, te herkennen en te zoeken naar wat zij werkelijk nodig heeft. Ze kreeg het emotie-eten onder controle en zorgt nu goed voor haar lijf door te sporten en gezond te eten. Toch lukte het niet om gewicht te verliezen. Hoe frustrerend als je zo je best doet!

Om terugval te voorkomen vroeg ik haar een collage te maken met het thema: Hoe ziet je leven er over 3 jaar uit? Wat gebeurt er als je teruggaat naar je oude patroon? En wat als je gezond blijft leven?
Simone heeft toen een prachtige collage gemaakt en met haar toestemming plaats ik deze hier. Een rood blad met de situatie die zou kunnen ontstaan wanneer zij terugging naar emotie-eten. Een groen blad met de situatie die waarschijnlijk ontstaat als zij zo goed bezig blijft. Dit helpt haar gezond te blijven eten. Simone heeft haar doel bijgesteld naar: op gewicht blijven en niet aankomen. Hierdoor straalt zij weer en kan zij doen wat ze werkelijk wil: iets voor anderen betekenen.


Schrikbeeld

Oei...teruggaan naar haar oude eetpatroon levert een akelig toekomstbeeld op. Dat schrikt af! Gauw doorlezen, daar vind je een mooie, motiverende collage.









Zin in de toekomst

Hier zie je wat Simone motiveert: gezondheid, energie en iets voor anderen betekenen. Door goed voor zichzelf te zorgen, kan zij ook voor andere mensen stralen. Positief denken en werken aan gezondheid, geeft Simone een enorme energie-boost.







En jij? Wat zijn jouw doelen? Helpen ze je of verlammen je ze omdat ze te hoog gegrepen zijn? Wil je hierover praten, neem dan contact op.


Pasen

Ben jij gewend paaseitjes (of -haasjes) te eten van februari tot ver na Pasen? Ik daag jou en mezelf uit het dit jaar niet te doen. Koop 1 zakje eitjes wanneer het werkelijk Pasen is; dat is pas half april. Want die eitjes, dat zijn van die door-eet-dingen. Dus als je naar de winkel gaat: houd je 'oogkleppen' op en houd je aan je boodschappenlijstje. Waar geen paaseitjes op staan. Spreek dit ook af met je gezinsleden, het is makkelijker om het samen te doen. Lees hieronder meer over steun van je omgeving.

Steun van je omgeving

Heb jij geleerd om dingen zelf op te lossen? Dan kan het soms moeilijk zijn hulp te vragen. Terwijl juist bij de aanpak van emotie-eten het zo belangrijk is: steun van je omgeving.

Heb je een partner of een goede vriend(in) bij wie je terecht kunt? Op moeilijke momenten kan het je helpen om hardop uit te spreken dat je wilt gaan snaaien maar dat je weet dat dit je niet helpt. Vraag je daarna af wat je werkelijk nodig hebt. Wie weet is dat nou net een knuffel of geruststelling van degene die naast je staat en geeft diegene dit jou met liefde.

Actie

Zet je goede voornemens om in concrete plannen! Als nieuwe klant  van Eigenwijs Afvallen krijg je in januari het eerste, vrijblijvende consult van een uur gratis. Klik hier om contact op te nemen. 


De voorwaarden zijn:

  • Het gratis kennismakingsgesprek van een half uur vervalt.
  • Eigenwijs Afvallen behoudt zich het recht voor de actie te wijzigen/annuleren.
  • Een niet nagekomen afspraak zonder tijdig afmelden wordt wel in rekening gebracht.

Workshops tijdens de kerstvakantie

Dit is jouw kans om 2017 sportief en gezond te beginnen! 

In de kerstvakantie geef ik een workshop waarin je een stappenplan krijgt voor de aanpak van emotie-eten. Nooit meer lijnen en diëten, wel je eetgedrag veranderen! Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt.

Mariska van SportyCompany organiseert een Billen Workshop tijdens de kerstvakantie. Na het volgen hiervan heb jij:

• meer inzicht in de functie van je billen en benen,
• een billen-workout met oefeningen die je ook thuis of op de sportschool kunt doen,
• een stappenplan voor de aanpak van emotie-eten,
• een goedgevulde goodiebag!


Waar? Groenehoon 1 , Houten
Wanneer? 5 januari van 19.30-21.30u 
Kosten: 20 euro, koffie/thee inbegrepen 
Aanmelding: geef je naam, telefoonnummer en de gewenste avond door via info@sportycompany.nl.

Wat is zonde?

Jij hebt misschien net als ik geleerd dat weggooien zonde is. Dat kan er voor zorgen dat je overgewicht krijgt! Ga maar na:
- de restjes van de borden van de kinderen,
- de zak chips die nog niet leeg is na het weekend en op maandagavond na een drukke dag je heel hard roept,
- de stukken taart na een feestje. 


Herken jij dit? De vraag is dan ook: wat is zonde? De restjes de kliko ingooien, of ze opeten, waardoor jij veel meer calorieën binnenkrijgt dan dat je eigenlijk wilt?

Sint Maarten-voorraden?

Het is weer bijna Sint Maarten. Gezellig, die lichtjes bij de deur, kinderen die aanbellen om een liedje te zingen. Het is een traditie waarbij je vaak heel veel snoep in huis haalt om ieder kind wat te kunnen geven. Maar...is het ook een traditie waarbij altijd veel lolly's, candybars en gummibeertjes overblijven? En wat doe je daar dan mee? Daag je zelf dit jaar eens uit! Koop eens geen snoep voor Sint Maarten, dan zal je zelf automatisch een stuk minder snoepen. 

Minder snoepen in Houten

Wat geef je dan aan de kinderen? Er zijn genoeg leuke kleine cadeautjes die niet veel hoeven te kosten, zoals een pen, een sticker, een ballon, knikkers of een stuiterbal. En anders kan je altijd nog teruggrijpen op de ouderwetse mandarijntjes ;-)




19 september 2016

Dag van de diëtist - actie

Aanstaande maandag is het de dag van de diëtist en dat vier ik met deze actie voor jou!

Ben jij de eerste nieuwe klant die op 19 september contact* opneemt én een afspraak bij Eigenwijs Afvallen maakt? Dan krijg jij van mij gratis EHBB: Eerste Hulp Bij Boodschappen. Ik ga met je mee naar de supermarkt en help je met het verklaren, begrijpen en vergelijken van de informatie op de verpakkingen. Zo bevat de productinformatie geen geheimen meer voor jou! Sjouwen en afrekenen doe je zelf ;-) 

Lees verder voor de voorwaarden.

* contact via:

  • 06-38499817 (bellen, Whatsapp, sms)
  • e-mail: petra@eigenwijsafvallen.nl
  • een bericht via Facebook
  • het contactformulier    
Voedingsadvies Houten

De voorwaarden

  • Na het gratis en vrijblijvende kennismakingsgesprek plan en betaal je één of meer consulten.
  • Het eerste consult na de kennismakingsafspraak plannen we in september of oktober.
  • We plannen de EHBB in overleg in, uiterlijk in oktober.
  • De EHBB is bij een supermarkt in Houten (regio Utrecht/Nieuwegein) en duurt ongeveer 1 uur. 

 
17 september 2016

Gratis workshop emotie-eten en afvallen

Zaterdag 17 september geef ik een workshop over emotie-eten. Na deze workshop kun je meteen een gratis afspraak bij Eigenwijs Afvallen inplannen! 

De workshop vindt plaats bij Body Business in Houten. Hier organiseert Soesenzo Outdoor Challenge een evenement vol sportieve workshops. Zorg dat je erbij bent, alle workshops zijn gratis toegankelijk! Het evenement start om 14 uur.

Tips voor je zomervakantie

Ben jij gewend na de vakantie wat extra kilo's mee naar huis te nemen en wil je het dit jaar anders doen? Afvallen tijdens de vakantie is misschien wat te ambitieus maar er zit iets tussenin: een stabiel gewicht houden tijdens de vakantie. 

Op Facebook kon je meedoen aan het evenement "Je vakantie lekker licht, weer thuis zonder extra gewicht!" Elke dag een tip als voorbereiding op jouw vakantie!

Tip 1

Heb van tevoren een gesprek met je partner/vrienden/reisgenoten over ieders verwachtingen. Het is beter deze vóór de vakantie uit te spreken dan er op de camping achter te komen dat je man geen gaspitje heeft ingepakt omdat hij wél elke dag uit eten wil… 

Tip 2

Het gesprek heb je inmiddels gehad! Welke concrete afspraken zijn daaruit gekomen? Bijvoorbeeld: 

-    één croissantje per week in plaats van per dag,

-    geen boodschappen doen als je niet gegeten hebt,

-    maximaal 1 keer per week chips of zoutjes kopen.

Welke afspraken heb jij gemaakt? 

Tip 3

Regelmaat. Rust en reinheid mogen natuurlijk ook maar dan wordt je vakantie misschien iets te saai ;-)  

Houd je structuur zoveel mogelijk vast. Heb je thuis een eetpatroon dat goed voor je werkt? Volg dit dan tijdens de zomer zoveel mogelijk. Eet dus ook tussendoor je fruit of ander gezond tussendoortje. Waar je ook bent. 

Tip 4

Ja, het is warm, met ’n beetje geluk. Heb je dan ijs nodig of gewoon een frisse duik? En als je dan toch een ijsje neemt, kies bij voorkeur voor een waterijsje van 50 kcal in plaats van zo’n welbekende grote jongen van bijna 300 kcal.   

 Tip 5

Beweeg!  

Vakantie betekent ontspanning. Dat wens ik je in ieder geval toe! Maar betekent ontspannen ‘liggen luieren en niets doen’ of blijf je in beweging? Is het voor jou een opgave om in september weer opnieuw te beginnen met sporten of houd je in de tussentijd je conditie op peil?   

Tip 6

All inclusive. Dan moet je die drankjes/hapjes/ijsjes wel nemen, anders is het toch zonde van het geld? Hm, zonde van al die extra calorieën lijkt me! Niet doen dus. Hoewel deze tip vast te laat komt want je hebt vast al geboekt ;-) 

Tip 7

Wees eerlijk tegen jezelf. Gebruik je de vakantie als excuus om ‘los te gaan’ met eten? Is dat wat je wilt? Wat heb jij echt nodig deze vakantie? 

Tip 8

Uit eten, lekker en gezellig! Maar wil je daarna overvol je tent in rollen of houd je het bij 1 gang? Kies dan vooral wat je lekker vindt en geniet daarvan.  

Tip 9

Alcohol. Op vakantie elke dag? Eén glas wijn bevat niet eens zo heel veel calorieën. Maar het bevordert je eetlust en vermindert je remmingen. Tel die twee bij elkaar op en…de toastjes met brie vinden hun weg wel! Liever niet dagelijks dus.

Tip 10

Smoezen, excuses en overtuigingen. Ik heb ze niet ;-) ;-) Welke smoezen gebruik jij? Het kan lastig zijn ze onder de loep te nemen maar dat kan je juist heel veel opleveren. Als je echt je gedrag wilt veranderen, heb je eerst inzicht nodig in je huidige denkpatronen.

Tip 11

Hoe gaat het?

Ga tijdens je vakantie eens na in hoeverre je je hebt gehouden aan de eerder gemaakte afspraken. Waren ze reëel? Waar kan je nog wat bijschaven?

Tip 12

Kijk naar jezelf, niet naar anderen. Dat de overbuurman wel elke dag chips eet…best, laat hem. Jij kiest en zorgt toch voor jezelf? 

Tip 13

Hoezo mag je niks lekkers meer eten? Wat dacht je ervan om het te delen? Een toetje met twee lepeltjes of een taartje met twee vorkjes…zo heb je wel de lekkere smaak, maar de helft van het aantal calorieën. En natuurlijk dubbel zoveel gezelligheid!   

Tip 14

We kijken vaak naar wat niet is gelukt. Kijk na je vakantie eens wat je wél goed hebt gedaan. Waar ben je tevreden over? Hoe ga je het de volgende vakantie aanpakken? 


Verschillende mogelijkheden bij Eigenwijs Afvallen

Wil je graag gezond en eigenwijs afvallen en kan je hierbij wat hulp gebruiken van een diëtist, maar zonder streng dieet? Dan heb je bij mij de keus uit de volgende mogelijkheden:

1. Eigenwijs Opstarten; in totaal 5 consulten.
2. Eigenwijs Afvallen met ’n beetje meer hulp; in totaal 9 consulten.
3. Eigenwijs Afronden, 5 vervolgconsulten *
4. Losse consulten.

* Heb je het pakket “Eigenwijs Opstarten”of "Eigenwijs Afvallen" afgerond en wil je graag meer hulp bij afvallen, op gewicht blijven of het veranderen van je eetgedrag? Voel je je prettig bij dezelfde, persoonlijke begeleiding? Kies dan voor het pakket "Eigenwijs Afronden". Dit zijn 5 vervolgconsulten die we in overleg inplannen. 

Kijk ook onder het kopje Tarieven voor meer informatie.