Nieuwsarchief 

Lees hier eerder gepubliceerde tips en adviezen.
 

Ik vertrek

Een lang gedroomde droom komt uit! Ik ga eind augustus met man en kinderen verhuizen naar Zuidwolde in Drenthe. Een soort 'Ik Vertrek' dus, maar met een betere voorbereiding ;-)

Eigenwijs Afvallen gaat met me mee. Het is spijtig om achter te laten wat ik hier heb opgebouwd. Maar ik zie de toekomst in Zuidwolde vol vertrouwen en met plezier tegemoet. 

Straks eerst maar eens settelen en de weg vinden. Na een tijdje zullen de kriebels en inspiratie opborrelen en ga ik weer aan het werk. Omdat ik ook consulten via Skype aanbied en ik (nog) niet plat praat, kan ik woonplaats-overschrijdend werken! Als je vragen hebt over consulten via Skype, neem dan contact met me op. 

Goede voornemens

Go with the flow! Dat is mijn voornemen voor 2018. 

Geluk ervaren door positief en intensief met iets bezig te zijn. Om het niet alleen bij een voornemen te laten, maak ik het concreet. Ik vraag mezelf dus elke ochtend en op andere cruciale momenten: wat wil ik vandaag, wat voelt goed?

Ook voor afvallen en stoppen met emotie-eten geldt dit. Is voor jou nu echt het moment aangebroken dat jij dit grondig aan wilt pakken in plaats van de zoveelste lijnpoging te starten? Kom dan vrijblijvend kennismaken.

Doelen

Doelen zijn heel belangrijk en helpen je beter op weg dan voornemens. Wat zijn jouw doelen? Zijn ze SMART?

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aantrekkelijk
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Bijvoorbeeld: Het is heel mooi je voor te nemen fitter te worden. Maar wat is dat precies? En wanneer heb je dat doel bereikt? Werk daarom je doelen uit volgens de SMART methode.  In dit voorbeeld kan dat als volgt:
“Ik wil fitter worden door komend jaar 10 kilo af te vallen”. Dit doel is meetbaar, tijdsgebonden en realistisch. En aantrekkelijk, toch? 

Soms lukt het niet je doelen te halen. Het (tijdelijk) bijstellen ervan voorkomt dan frustratie. Hieronder vind je een voorbeeld uit de praktijk.

Het verhaal van Simone

Simone kwam bij mij om van het emotie-eten af te komen en zette zich tijdens de begeleiding volledig in. Hierdoor leerde ze de emoties die haar tot eten aanzetten, te herkennen en te zoeken naar wat zij werkelijk nodig heeft. Ze kreeg het emotie-eten onder controle en zorgt nu goed voor haar lijf door te sporten en gezond te eten. Toch lukte het niet om gewicht te verliezen. Hoe frustrerend als je zo je best doet!

Om terugval te voorkomen vroeg ik haar een collage te maken met het thema: Hoe ziet je leven er over 3 jaar uit? Wat gebeurt er als je teruggaat naar je oude patroon? En wat als je gezond blijft leven?
Simone heeft toen een prachtige collage gemaakt en met haar toestemming plaats ik deze hier. Een rood blad met de situatie die zou kunnen ontstaan wanneer zij terugging naar emotie-eten. Een groen blad met de situatie die waarschijnlijk ontstaat als zij zo goed bezig blijft. Dit helpt haar gezond te blijven eten. Simone heeft haar doel bijgesteld naar: op gewicht blijven en niet aankomen. Hierdoor straalt zij weer en kan zij doen wat ze werkelijk wil: iets voor anderen betekenen.


Schrikbeeld

Oei...teruggaan naar haar oude eetpatroon levert een akelig toekomstbeeld op. Dat schrikt af! Gauw doorlezen, daar vind je een mooie, motiverende collage.









Zin in de toekomst

Hier zie je wat Simone motiveert: gezondheid, energie en iets voor anderen betekenen. Door goed voor zichzelf te zorgen, kan zij ook voor andere mensen stralen. Positief denken en werken aan gezondheid, geeft Simone een enorme energie-boost.







En jij? Wat zijn jouw doelen? Helpen ze je of verlammen je ze omdat ze te hoog gegrepen zijn? Wil je hierover praten, neem dan contact op.

Steun van je omgeving

Heb jij geleerd om dingen zelf op te lossen? Dan kan het soms moeilijk zijn hulp te vragen. Terwijl juist bij de aanpak van emotie-eten het zo belangrijk is: steun van je omgeving.

Heb je een partner of een goede vriend(in) bij wie je terecht kunt? Op moeilijke momenten kan het je helpen om hardop uit te spreken dat je wilt gaan snaaien maar dat je weet dat dit je niet helpt. Vraag je daarna af wat je werkelijk nodig hebt. Wie weet is dat nou net een knuffel of geruststelling van degene die naast je staat en geeft diegene dit jou met liefde.

Actie

Zet je goede voornemens om in concrete plannen! Als nieuwe klant  van Eigenwijs Afvallen krijg je in januari 2017 het eerste, vrijblijvende consult van een uur gratis. Klik hier om contact op te nemen. 


De voorwaarden zijn:

  • Het gratis kennismakingsgesprek van een half uur vervalt.
  • Eigenwijs Afvallen behoudt zich het recht voor de actie te wijzigen/annuleren.
  • Een niet nagekomen afspraak zonder tijdig afmelden wordt wel in rekening gebracht.

Wat is zonde?

Jij hebt misschien net als ik geleerd dat weggooien zonde is. Dat kan er voor zorgen dat je overgewicht krijgt! Ga maar na:
- de restjes van de borden van de kinderen,
- de zak chips die nog niet leeg is na het weekend en op maandagavond na een drukke dag je heel hard roept,
- de stukken taart na een feestje. 

Herken jij dit? De vraag is dan ook: wat is zonde? De restjes de kliko ingooien, of ze opeten, waardoor jij veel meer calorieën binnenkrijgt dan dat je eigenlijk wilt?

Sint Maarten-voorraden?

Het is weer bijna Sint Maarten. Gezellig, die lichtjes bij de deur, kinderen die aanbellen om een liedje te zingen. Het is een traditie waarbij je vaak heel veel snoep in huis haalt om ieder kind wat te kunnen geven. Maar...is het ook een traditie waarbij altijd veel lolly's, candybars en gummibeertjes overblijven? En wat doe je daar dan mee? Daag je zelf dit jaar eens uit! Koop eens geen snoep voor Sint Maarten, dan zal je zelf automatisch een stuk minder snoepen. 

Minder snoepen in Houten

Wat geef je dan aan de kinderen? 

Er zijn genoeg leuke kleine cadeautjes die niet veel hoeven te kosten, zoals een pen, een sticker, een ballon, knikkers of een stuiterbal. En anders kan je altijd nog teruggrijpen op de ouderwetse mandarijntjes ;-)




Tips voor je zomervakantie

Ben jij gewend na de vakantie wat extra kilo's mee naar huis te nemen en wil je het dit jaar anders doen? Afvallen tijdens de vakantie is misschien wat te ambitieus maar er zit iets tussenin: een stabiel gewicht houden tijdens de vakantie. 

Op Facebook kon je meedoen aan het evenement "Je vakantie lekker licht, weer thuis zonder extra gewicht!" Elke dag een tip als voorbereiding op jouw vakantie!

Tip 1

Heb van tevoren een gesprek met je partner/vrienden/reisgenoten over ieders verwachtingen. Het is beter deze vóór de vakantie uit te spreken dan er op de camping achter te komen dat je man geen gaspitje heeft ingepakt omdat hij wél elke dag uit eten wil… 

Tip 2

Het gesprek heb je inmiddels gehad! Welke concrete afspraken zijn daaruit gekomen? Bijvoorbeeld: 

-    één croissantje per week in plaats van per dag,

-    geen boodschappen doen als je niet gegeten hebt,

-    maximaal 1 keer per week chips of zoutjes kopen.

Welke afspraken heb jij gemaakt? 

Tip 3

Regelmaat. Rust en reinheid mogen natuurlijk ook maar dan wordt je vakantie misschien iets te saai ;-)  

Houd je structuur zoveel mogelijk vast. Heb je thuis een eetpatroon dat goed voor je werkt? Volg dit dan tijdens de zomer zoveel mogelijk. Eet dus ook tussendoor je fruit of ander gezond tussendoortje. Waar je ook bent. 

Tip 4

Ja, het is warm, met ’n beetje geluk. Heb je dan ijs nodig of gewoon een frisse duik? En als je dan toch een ijsje neemt, kies bij voorkeur voor een waterijsje van 50 kcal in plaats van zo’n welbekende grote jongen van bijna 300 kcal.   

 Tip 5

Beweeg!  

Vakantie betekent ontspanning. Dat wens ik je in ieder geval toe! Maar betekent ontspannen ‘liggen luieren en niets doen’ of blijf je in beweging? Is het voor jou een opgave om in september weer opnieuw te beginnen met sporten of houd je in de tussentijd je conditie op peil?   

Tip 6

All inclusive. Dan moet je die drankjes/hapjes/ijsjes wel nemen, anders is het toch zonde van het geld? Hm, zonde van al die extra calorieën lijkt me! Niet doen dus. Hoewel deze tip vast te laat komt want je hebt vast al geboekt ;-) 

Tip 7

Wees eerlijk tegen jezelf. Gebruik je de vakantie als excuus om ‘los te gaan’ met eten? Is dat wat je wilt? Wat heb jij echt nodig deze vakantie? 

Tip 8

Uit eten, lekker en gezellig! Maar wil je daarna overvol je tent in rollen of houd je het bij 1 gang? Kies dan vooral wat je lekker vindt en geniet daarvan.  

Tip 9

Alcohol. Op vakantie elke dag? Eén glas wijn bevat niet eens zo heel veel calorieën. Maar het bevordert je eetlust en vermindert je remmingen. Tel die twee bij elkaar op en…de toastjes met brie vinden hun weg wel! Liever niet dagelijks dus.

Tip 10

Smoezen, excuses en overtuigingen. Ik heb ze niet ;-) ;-) Welke smoezen gebruik jij? Het kan lastig zijn ze onder de loep te nemen maar dat kan je juist heel veel opleveren. Als je echt je gedrag wilt veranderen, heb je eerst inzicht nodig in je huidige denkpatronen.

Tip 11

Hoe gaat het?

Ga tijdens je vakantie eens na in hoeverre je je hebt gehouden aan de eerder gemaakte afspraken. Waren ze reëel? Waar kan je nog wat bijschaven?

Tip 12

Kijk naar jezelf, niet naar anderen. Dat de overbuurman wel elke dag chips eet…best, laat hem. Jij kiest en zorgt toch voor jezelf? 

Tip 13

Hoezo mag je niks lekkers meer eten? Wat dacht je ervan om het te delen? Een toetje met twee lepeltjes of een taartje met twee vorkjes…zo heb je wel de lekkere smaak, maar de helft van het aantal calorieën. En natuurlijk dubbel zoveel gezelligheid!   

Tip 14

We kijken vaak naar wat niet is gelukt. Kijk na je vakantie eens wat je wél goed hebt gedaan. Waar ben je tevreden over? Hoe ga je het de volgende vakantie aanpakken? 


Verschillende mogelijkheden bij Eigenwijs Afvallen

Wil je graag gezond en eigenwijs afvallen en kan je hierbij wat hulp gebruiken van een diëtist, maar zonder streng dieet? Dan heb je bij mij de keus uit de volgende mogelijkheden:

1. Eigenwijs Opstarten; in totaal 5 consulten
2. Eigenwijs Afvallen met ’n beetje meer hulp; in totaal 9 consulten
3. Eigenwijs Afronden, 5 vervolgconsulten *
4. Eenmalig Eigenwijs: uitgebreid voedingsconsult inclusief adviezen per e-mail
5. Losse consulten

* Heb je het pakket “Eigenwijs Opstarten”of "Eigenwijs Afvallen" afgerond en wil je graag meer hulp bij afvallen, op gewicht blijven of het veranderen van je eetgedrag? Voel je je prettig bij dezelfde, persoonlijke begeleiding? Kies dan voor het pakket "Eigenwijs Afronden". Dit zijn 5 vervolgconsulten die we in overleg inplannen. 

Kijk ook onder het kopje Tarieven voor meer informatie. 

 

Nieuw: Eenmalig Eigenwijs 

We krijgen elke dag heel veel informatie over voeding, met soms de meest bizarre uitkomsten. Ben jij gevoelig hiervoor en verzand je in alle info op internet en in magazines? Zie je inmiddels door de bomen het bos niet meer? Misschien wil je graag terug naar normaal eten maar weet je niet hoe. Speciaal voor jou biedt Eigenwijs Afvallen nu Eenmalig Eigenwijs; een eenmalig uitgebreid voedingsconsult.

Inhoud

  • een telefonische intake
  • een uitgebreid persoonlijk gesprek van anderhalf uur
  • veel aandacht en tijd voor jou en gerichte adviezen
  • aan bod kunnen o.a. komen: praktische voedingstips, emotie-eten, verleidingseten
  • een persoonlijk voedingsadvies met enkele variatiemogelijkheden en de besproken tips per e-mail
  • nazorg per e-mail/telefoon/whatsapp *

Kosten

Eenmalig 150 euro.

Hier vind je informatie over vergoedingen.

 

*inbegrepen tot 30 minuten 

Klantervaring

Onlangs volgde ik bij Petra van de Vis het "Eenmalig Eigenwijs" programma van anderhalf uur. Ik vond Petra haar website op het Internet en haar persoonlijke verhaal en haar foto gaven mij vertrouwen en spraken mij meteen aan. Omdat ik niet bij Petra in de buurt woon en geen auto rijd, was dit voor mij een heel prettige manier om toch persoonlijk contact met haar te hebben, zodat ik mijn verhaal kon doen. Mijn eerdere ervaring met een plaatselijke diëtiste was mij niet goed bevallen, vooral omdat daar veel verboden uit voort kwamen en een lijst met zaken die ik niet meer mocht eten. 

In de loop der jaren ben ik in de war geraakt over voeding: wel of geen brood eten?  De zin of onzin over light producten, over roomboter etc.  

Petra en ik keken samen vooral naar wat ik lekker vind op gezond gebied zodat ik dat kan gaan uitbreiden en we keken naar de verleidingen waar ik moeilijk weerstand aan kan bieden en waar meestal veel suikers inzitten. Ik vind Petra een professional op voedingsgebied zonder opdringerig te zijn: haar tips zoals "koekjes en gebak zijn alleen vullers", maar "gezonde voeding voedt je lichaam" spreken mij erg aan. 

Ik ben een emotie eter, ik eet eigenlijk altijd: bij vreugde, bij verdriet, bij spanning etc. Met Petra haar tips ga ik nu op een rustige manier aan de slag. Ik voel geen druk meer in de trant van: ik mag dit niet meer of ik moet dat. Dit nieuwe inzicht geeft mij vertrouwen dat ik heel langzaam blijvend gewicht zal gaan verliezen. 
Een dankbare cliënt.