Nieuwsarchief 

Summer is coming

Ben jij gewend bent tijdens de zomervakantie te denken: 'ach, het is toch vakantie' en heb je achteraf spijt van de extra kilo's? Maak dan nog voor de vakantie een start bij Eigenwijs Afvallen en leer anders te denken over eten. Je bent van harte welkom t/m 14 juli en vanaf 30 augustus. 


Sint Maarten-voorraden?

Het is weer bijna Sint Maarten. Gezellig, die lichtjes bij de deur, kinderen die aanbellen om een liedje te zingen. Het is een traditie waarbij je vaak heel veel snoep in huis haalt om ieder kind wat te kunnen geven. Maar...is het ook een traditie waarbij altijd veel lolly's, candybars en gummibeertjes overblijven? En wat doe je daar dan mee? Daag je zelf dit jaar eens uit! Koop eens geen snoep voor Sint Maarten, dan zal je zelf automatisch een stuk minder snoepen. 

Wat geef je dan aan de kinderen? Er zijn genoeg leuke kleine cadeautjes die niet veel hoeven te kosten, zoals een pen, een sticker, een ballon, knikkers of een stuiterbal. En anders kan je altijd nog teruggrijpen op de ouderwetse mandarijntjes ;-)


Dag van de diëtist

19 september 2021 is de de dag van de diëtist! 

Ik ben diëtist, toch gaat het tijdens mijn consulten weinig over diëten en eten ;-) 

Ben je benieuwd waar we dan wel over praten? Stuur me een bericht!


Ik vertrek

Een lang gedroomde droom komt uit! Ik ga eind augustus met man en kinderen verhuizen naar Zuidwolde in Drenthe. Een soort 'Ik Vertrek' dus, maar met een betere voorbereiding ;-)

Eigenwijs Afvallen gaat met me mee. Het is spijtig om achter te laten wat ik hier heb opgebouwd. Maar ik zie de toekomst in Zuidwolde vol vertrouwen en met plezier tegemoet. 

Straks eerst maar eens settelen en de weg vinden. Na een tijdje zullen de kriebels en inspiratie opborrelen en ga ik weer aan het werk. Omdat ik ook consulten via Skype aanbied en ik (nog) niet plat praat, kan ik woonplaats-overschrijdend werken! Als je vragen hebt over consulten via Skype, neem dan contact met me op. 


Doelen

Doelen zijn heel belangrijk en helpen je beter op weg dan voornemens. Wat zijn jouw doelen? Zijn ze SMART?

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aantrekkelijk
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Bijvoorbeeld: Het is heel mooi je voor te nemen fitter te worden. Maar wat is dat precies? En wanneer heb je dat doel bereikt? Werk daarom je doelen uit volgens de SMART methode.  In dit voorbeeld kan dat als volgt:
“Ik wil fitter worden door komend jaar 10 kilo af te vallen”. Dit doel is meetbaar, tijdsgebonden en realistisch. En aantrekkelijk, toch? 

Soms lukt het niet je doelen te halen. Het (tijdelijk) bijstellen ervan voorkomt dan frustratie. Hieronder vind je een voorbeeld uit de praktijk.


Het verhaal van Simone

Simone kwam bij mij om van het emotie-eten af te komen en zette zich tijdens de begeleiding volledig in. Hierdoor leerde ze de emoties die haar tot eten aanzetten, te herkennen en te zoeken naar wat zij werkelijk nodig heeft. Ze kreeg het emotie-eten onder controle en zorgt nu goed voor haar lijf door te sporten en gezond te eten. Toch lukte het niet om gewicht te verliezen. Hoe frustrerend als je zo je best doet!

Om terugval te voorkomen vroeg ik haar een collage te maken met het thema: Hoe ziet je leven er over 3 jaar uit? Wat gebeurt er als je teruggaat naar je oude patroon? En wat als je gezond blijft leven?
Simone heeft toen een prachtige collage gemaakt en met haar toestemming plaats ik deze hier. Een rood blad met de situatie die zou kunnen ontstaan wanneer zij terugging naar emotie-eten. Een groen blad met de situatie die waarschijnlijk ontstaat als zij zo goed bezig blijft. Dit helpt haar gezond te blijven eten. Simone heeft haar doel bijgesteld naar: op gewicht blijven en niet aankomen. Hierdoor straalt zij weer en kan zij doen wat ze werkelijk wil: iets voor anderen betekenen.


Schrikbeeld

Oei...teruggaan naar haar oude eetpatroon levert een akelig toekomstbeeld op. Gauw doorlezen, daar vind je een mooie, motiverende collage.







Zin in de toekomst

Hier zie je wat Simone motiveert: gezondheid, energie en iets voor anderen betekenen. Door goed voor zichzelf te zorgen, kan zij ook voor andere mensen stralen. Positief denken en werken aan gezondheid, geeft Simone een enorme energie-boost.


En jij? Wat zijn jouw doelen? Helpen ze je of verlammen je ze omdat ze te hoog gegrepen zijn? Wil je hierover praten, neem dan contact op.






Steun van je omgeving

Heb jij geleerd om dingen zelf op te lossen? Dan kan het soms moeilijk zijn hulp te vragen. Terwijl juist bij de aanpak van emotie-eten het zo belangrijk is: steun van je omgeving.

Heb je een partner of een goede vriend(in) bij wie je terecht kunt? Op moeilijke momenten kan het je helpen om hardop uit te spreken dat je wilt gaan snaaien maar dat je weet dat dit je niet helpt. Vraag je daarna af wat je werkelijk nodig hebt. Wie weet is dat nou net een knuffel of geruststelling van degene die naast je staat en geeft diegene dit jou met liefde.


Wat is zonde?

Jij hebt misschien net als ik geleerd dat weggooien zonde is. Dat kan er voor zorgen dat je overgewicht krijgt! Ga maar na:
- de restjes van de borden van de kinderen,
- de zak chips die nog niet leeg is na het weekend en op maandagavond na een drukke dag je heel hard roept,
- de stukken taart na een feestje. 

Herken jij dit? De vraag is dan ook: wat is zonde? De restjes de kliko ingooien, of ze opeten, waardoor jij veel meer calorieën binnenkrijgt dan dat je eigenlijk wilt?


Tips voor je zomervakantie

Ben jij gewend na de vakantie wat extra kilo's mee naar huis te nemen en wil je het dit jaar anders doen? Afvallen tijdens de vakantie is misschien wat te ambitieus maar er zit iets tussenin: een stabiel gewicht houden tijdens de vakantie. 

Tip 1

Heb van tevoren een gesprek met je partner/vrienden/reisgenoten over ieders verwachtingen. Het is beter deze vóór de vakantie uit te spreken dan er op de camping achter te komen dat je man geen gaspitje heeft ingepakt omdat hij wél elke dag uit eten wil… 

Tip 2

Het gesprek heb je inmiddels gehad! Welke concrete afspraken zijn daaruit gekomen? Bijvoorbeeld: 

-    één croissantje per week in plaats van per dag,

-    geen boodschappen doen als je niet gegeten hebt,

-    maximaal 1 keer per week chips of zoutjes kopen.

Welke afspraken heb jij gemaakt? 

Tip 3

Regelmaat. Rust en reinheid mogen natuurlijk ook maar dan wordt je vakantie misschien iets te saai ;-)  

Houd je structuur zoveel mogelijk vast. Heb je thuis een eetpatroon dat goed voor je werkt? Volg dit dan tijdens de zomer zoveel mogelijk. Eet dus ook tussendoor je fruit of ander gezond tussendoortje. Waar je ook bent. 

Tip 4

Ja, het is warm, met ’n beetje geluk. Heb je dan ijs nodig of gewoon een frisse duik? En als je dan toch een ijsje neemt, kies bij voorkeur voor een waterijsje van 50 kcal in plaats van zo’n welbekende grote jongen van bijna 300 kcal.   

Tip 5

Beweeg!  

Vakantie betekent ontspanning. Dat wens ik je in ieder geval toe! Maar betekent ontspannen ‘liggen luieren en niets doen’ of blijf je in beweging? Is het voor jou een opgave om in september weer opnieuw te beginnen met sporten of houd je in de tussentijd je conditie op peil?   

Tip 6

All inclusive. Dan moet je die drankjes/hapjes/ijsjes wel nemen, anders is het toch zonde van het geld? Hm, zonde van al die extra calorieën lijkt me! Niet doen dus. Hoewel deze tip vast te laat komt want je hebt vast al geboekt ;-) 

Tip 7

Wees eerlijk tegen jezelf. Gebruik je de vakantie als excuus om ‘los te gaan’ met eten? Is dat wat je wilt? Wat heb jij echt nodig deze vakantie? 

Tip 8

Uit eten, lekker en gezellig! Maar wil je daarna overvol je tent in rollen of houd je het bij 1 gang? Kies dan vooral wat je lekker vindt en geniet daarvan.  

Tip 9

Alcohol. Op vakantie elke dag? Eén glas wijn bevat niet eens zo heel veel calorieën. Maar het bevordert je eetlust en vermindert je remmingen. Tel die twee bij elkaar op en…de toastjes met brie vinden hun weg wel! Liever niet dagelijks dus.

Tip 10

Smoezen, excuses en overtuigingen. Ik heb ze niet ;-) ;-) Welke smoezen gebruik jij? Het kan lastig zijn ze onder de loep te nemen maar dat kan je juist heel veel opleveren. Als je echt je gedrag wilt veranderen, heb je eerst inzicht nodig in je huidige denkpatronen.

Tip 11

Hoe gaat het?

Ga tijdens je vakantie eens na in hoeverre je je hebt gehouden aan de eerder gemaakte afspraken. Waren ze reëel? Waar kan je nog wat bijschaven?

Tip 12

Kijk naar jezelf, niet naar anderen. Dat de overbuurman wel elke dag chips eet…best, laat hem. Jij kiest en zorgt toch voor jezelf? 

Tip 13

Hoezo mag je niks lekkers meer eten? Wat dacht je ervan om het te delen? Een toetje met twee lepeltjes of een taartje met twee vorkjes…zo heb je wel de lekkere smaak, maar de helft van het aantal calorieën. En natuurlijk dubbel zoveel gezelligheid!  

Tip 14

We kijken vaak naar wat niet is gelukt. Kijk na je vakantie eens wat je wél goed hebt gedaan. Waar ben je tevreden over? Hoe ga je het de volgende vakantie aanpakken? 


C'est le ton qui fait la musique

IJsjes en volwassenheid

“Ik snap dat je zin hebt in een softijsje, dat is lekker op zo’n warme dag. Vandaag toch maar niet, je hebt gisteren al een ijsje gehad.” Ik hoor het me zeggen tegen mijn jongste dochter. Herkenbaar, dit soort vriendelijke maar duidelijke gesprekjes met je kind? Of met jezelf?

Wanneer je last hebt van eetbuien, is de kans groot dat jij jezelf op een andere manier toespreekt. Bijvoorbeeld op een harde, veroordelende manier: “Wat stom van je, weer teveel gegeten, het wordt ook nooit wat met afvallen”, of juist erg mild en toegeeflijk: “Toe maar hoor, je hebt het verdiend”. Vanuit deze rol als kritische of juist verzorgende ouder houd je dit eetgedrag in stand.

Wil je dit veranderen? Probeer dan je gedrag als een volwassene te benaderen. Hoe wil jij behandeld worden en hoe wil je je (innerlijke) kind benaderen? Met observeren, begrip en een nuchtere instelling kom je vaak verder. Bijvoorbeeld:

"Ik heb zin in snoepen maar dat helpt me niet bij het behalen van mijn doelen. Dus ik doe het niet."
"Hm, teveel gegeten. Dat was niet handig maar het kan soms gebeuren. Ik ga onderzoeken waarom ik dit deed en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen." 
Dat voelt heel anders dan: “Dom, stom, wat heb je nou gedaan!” Je maakt de weg vrij om je eetgedrag volwassen te maken.


En jij?

Hoe praat jij tegen jezelf? Veroordelend, hard of juist te mild? Wil je hierover praten, neem dan contact op.


Anti-dieetdag

Op 6 mei is het Anti-dieetdag. Betekent dit dat je 'los mag gaan' en daarna weer moet lijnen? Dat lijkt mij niet de bedoeling. 

Op Anti-dieetdag staan we stil bij de gevaren van strenge diëten. Populaire diëten doen misschien wat ze beloven: in korte tijd verlies je veel kilo’s. Maar op lange termijn zijn ze teleurstellend: je krijgt een tekort aan voedingsstoffen en komt juist meer aan wanneer je stopt met het dieet.

Streng lijnen is lastig vol te houden en je verandert niet echt je eetgedrag. Wil jij op een verantwoorde manier werken aan een blijvend gezond eetpatroon en spreekt afvallen zonder dieet je aan? Kom dan naar Eigenwijs Afvallen. Ik begeleid je bij het aanbrengen van structuur in je eetpatroon. Je gaat gewoon eten en leert in stappen om te gaan met het emotie-eten. Je hoeft je gevoelens niet meer weg te stoppen met snoepen en snaaien. Dit kan uitdagender zijn dan aan weer een nieuw dieet beginnen, maar je verandert wel datgene waar het om gaat: je eigen eetgedrag.

Ik wens je toe dat je geen enkele dag van het jaar hoeft te diëten. Anders en positiever omgaan met eten, leren waar je naar hongert en hierdoor geen dieet nodig hebben, hoe klinkt dat?


Paaseitjes, ik Pas

Dat ze nu al in de winkel liggen wil niet zeggen dat je ze moet kopen. Ook dit jaar daag ik jou en mezelf weer uit geen paaseitjes te kopen en te eten tot 21 april.  Want je weet: een paaseitje smaakt naar meer. 

Doe dus mee met de uitdaging: Paaseitjes, ik Pas!

Vind je dit lastig? Ga pas boodschappen doen na het eten en neem een boodschappenlijstje mee. Visualiseer hoe trots je zult zijn wanneer je de paaseitjes laat liggen. Maak ook afspraken met je gezinsleden en vraag steun van je omgeving. Vraag je collega's om geen pot met paaseitjes neer te zetten, ze zullen je er vast stiekem dankbaar om zijn ;-)