Eigenwijs Afvallen                                  coaching bij overgewicht en emotie-eten

 

Na je vakantie ook nog blij

Als je na de komende zomervakantie alleen vieze was mee terug wilt nemen en geen extra kilo's, lees dan deze tips. Ze kunnen je helpen je gewicht stabiel te houden tijdens de vakantie. 

1. Afspraken

Heb van tevoren een gesprek met je reisgenoten en maak concrete afspraken, bv: 
-    1 croissantje per week in plaats van 1 per dag,
-    geen boodschappen doen vóór het eten,
-    2x per week een ijsje ipv 2x per dag.

2. Regelmaat

Houd je structuur zoveel mogelijk vast. Heb je thuis een eetpatroon dat goed voor je werkt? Volg dit dan tijdens de zomer zoveel mogelijk. Eet dus tussendoor je fruit of ander gezond tussendoortje. Waar je ook bent. 

3. Vakantie=losgaan? 

Wees eerlijk tegen jezelf. Ga bij jezelf na of je de vakantie als excuus gebruikt om ‘los te gaan’ met eten. Wat heb jij echt nodig deze vakantie? 



Kijk hier voor meer tips of neem contact op. 

De kilo's was moet je toch zelf doen ;-)




Nieuw: Eigenwijs Kwartiertje


Wanneer jij een pakket consulten bij Eigenwijs Afvallen hebt afgerond, maar er nog niet aan toe bent dat ik je helemaal ‘loslaat’, dan bestaat er nu ook de mogelijkheid voor check-up-consulten van een kwartier. Neem contact met me op als je hierin interesse hebt.


C'est le ton qui fait la musique

IJsjes en volwassenheid

“Ik snap dat je zin hebt in een softijsje, dat is lekker op zo’n warme dag. Vandaag toch maar niet, je hebt gisteren al een ijsje gehad.” Ik hoor het me zeggen tegen mijn jongste dochter. Herkenbaar, dit soort vriendelijke maar duidelijke gesprekjes met je kind? Of met jezelf?

Wanneer je last hebt van eetbuien, is de kans groot dat jij jezelf op een andere manier toespreekt. Bijvoorbeeld op een harde, veroordelende manier: “Wat stom van je, weer teveel gegeten, het wordt ook nooit wat met afvallen”, of juist erg mild en toegeeflijk: “Toe maar hoor, je hebt het verdiend”. Vanuit deze rol als kritische of juist verzorgende ouder houd je dit eetgedrag in stand.

Wil je dit veranderen? Probeer dan je gedrag als een volwassene te benaderen. Hoe wil jij behandeld worden en hoe wil je je (innerlijke) kind benaderen? Met observeren, begrip en een nuchtere instelling kom je vaak verder. Bijvoorbeeld:

Ik heb zin in snoepen maar dat helpt me niet bij het behalen van mijn doelen. Dus ik doe het niet.
Hm, teveel gegeten. Dat was niet handig maar het kan soms gebeuren. Ik ga onderzoeken waarom ik dit deed en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen. 
Dat voelt heel anders dan: “Dom, stom, wat heb je nou gedaan!” Je maakt de weg vrij om je eetgedrag volwassen te maken.

En jij?

Hoe praat jij tegen jezelf? Veroordelend, hard of juist te mild? Wil je hierover praten, neem dan contact op.


Anti Dieet Dag

 

Op 6 mei is het Anti Dieet Dag. Op deze dag staan we stil bij de gevaren van strenge diëten. 

Populaire diëten doen wat ze beloven: in korte tijd verlies je veel kilo’s. Maar op lange termijn zijn ze teleurstellend: je krijgt een tekort aan voedingsstoffen en komt juist meer aan wanneer je stopt met het dieet.


Streng lijnen is lastig vol te houden en je verandert niet echt je eetgedrag. Wil jij op een verantwoorde manier werken aan een blijvend gezond eetpatroon? Kom dan naar Eigenwijs Afvallen. Ik begeleid je bij het aanbrengen van structuur in je eetpatroon. Je gaat gewoon eten en leert in stappen om te gaan met het emotie-eten. Je hoeft je gevoelens niet meer weg te stoppen met snoepen en snaaien. Dit kan uitdagender zijn dan aan weer een nieuw dieet beginnen, maar je verandert wel datgene waar het om gaat: je eigen eetgedrag. 


Doelen


Doelen zijn heel belangrijk en helpen je beter op weg dan voornemens. Wat zijn jouw doelen? Zijn ze SMART?

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aantrekkelijk
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Bijvoorbeeld: Het is heel mooi je voor te nemen fitter te worden. Maar wat is dat precies? En wanneer heb je dat doel bereikt? Werk daarom je doelen uit volgens de SMART methode.  In dit voorbeeld kan dat als volgt:
“Ik wil fitter worden door komend jaar 10 kilo af te vallen”. Dit doel is meetbaar, tijdsgebonden en realistisch. En aantrekkelijk, toch? 

Soms lukt het niet je doelen te halen. Het (tijdelijk) bijstellen ervan voorkomt dan frustratie. Hieronder vind je een voorbeeld uit de praktijk.

Het verhaal van Simone

Simone kwam bij mij om van het emotie-eten af te komen en zette zich tijdens de begeleiding volledig in. Hierdoor leerde ze de emoties die haar tot eten aanzetten, te herkennen en te zoeken naar wat zij werkelijk nodig heeft. Ze kreeg het emotie-eten onder controle en zorgt nu goed voor haar lijf door te sporten en gezond te eten. Toch lukte het niet om gewicht te verliezen. Hoe frustrerend als je zo je best doet!

Om terugval te voorkomen vroeg ik haar een collage te maken met het thema: Hoe ziet je leven er over 3 jaar uit? Wat gebeurt er als je teruggaat naar je oude patroon? En wat als je gezond blijft leven?
Simone heeft toen een prachtige collage gemaakt en met haar toestemming plaats ik deze hier. Een rood blad met de situatie die zou kunnen ontstaan wanneer zij terugging naar emotie-eten. Een groen blad met de situatie die waarschijnlijk ontstaat als zij zo goed bezig blijft. Dit helpt haar gezond te blijven eten. Simone heeft haar doel bijgesteld naar: op gewicht blijven en niet aankomen. Hierdoor straalt zij weer en kan zij doen wat ze werkelijk wil: iets voor anderen betekenen.


Schrikbeeld

Oei...teruggaan naar haar oude eetpatroon levert een akelig toekomstbeeld op. Dat schrikt af! Gauw doorlezen, daar vind je een mooie, motiverende collage.









Zin in de toekomst

Hier zie je wat Simone motiveert: gezondheid, energie en iets voor anderen betekenen. Door goed voor zichzelf te zorgen, kan zij ook voor andere mensen stralen. Positief denken en werken aan gezondheid, geeft Simone een enorme energie-boost.





En jij? Wat zijn jouw doelen? Helpen ze je of verlammen je ze omdat ze te hoog gegrepen zijn? Wil je hierover praten, neem dan contact op.

 

Wat is Eigenwijs Afvallen? 

Eigenwijs Afvallen biedt coaching bij overgewicht en emotie-eten. Eigenwijs Afvallen is op onderzoek gaan. Waarom eet je teveel, wat is er aan vooraf gegaan? Hoe voel je je eigenlijk? Je onderzoekt wat je werkelijk nodig hebt in plaats van eten. Dit proces is niet altijd leuk. Het kan moeilijk zijn en je kunt je verward voelen. Je ontdekt veel dingen over jezelf die je tot die tijd had weggestopt met eten. Oude overtuigingen, stempels en weggedrukte emoties vragen je aandacht. Zie deze zaken onder ogen, als je je eetgedrag echt wilt veranderen. 

Eigenwijs Afvallen is niet je verliezen in het zoveelste dieet of je hoop richten op wondermiddeltjes, goeroes of zelfbenoemde experts. Het is vertrouwen in jezelf krijgen en een verandering van je (eet)gedrag aangaan. Dit kost veel tijd en geduld en het is een kwestie van vallen en opstaan. Maar je weet dat je werkelijk iets verandert.

Het gaat bij mijn vorm van begeleiding niet om verboden voedingsmiddelen, superfoods of andere hypes. Ik wil heel graag jouw wereld een beetje mooier maken door je veel inzicht en een duwtje te geven waardoor jij zelf datgene kunt veranderen wat nodig is.

Ben je enthousiast geworden door deze aanpak? Kom dan gratis en vrijblijvend kennismaken. 

Nieuw: test jezelf!

Emotie-eten of Verleidingseten?

 

Ben je een Emotie-eter of een Verleidingseter? Of misschien wel allebei? Download hier de test. 

 




Stoppen met diëten?

Wil jij stoppen met lijnen en diëten maar wil je wel graag afvallen zonder honger? Kan je hierbij wel wat hulp en tips gebruiken? Neem dan contact op via het contactformulier. 


Contactformulier

Klik hier om het contactformulier te openen.