Eigenwijs Afvallen                                  coaching bij overgewicht en emotie-eten

 

Pepernoten en dat soort dingen

Het is nog even lekker zomerweer, de zon schijnt nog krachtig en de pepernoten liggen al een tijdje in de winkel. Binnenkort volgen de chocoladeletters en nog veel meer van dat soort lekkers. Ben jij al gezwicht? Of stel je het liever nog even uit? Voor mij horen pepernoten bij Sinterklaas en ik koop ze dus nog niet. Dat scheelt veel calorieën! 

Mijn tip is dan ook supersimpel maar doeltreffend: 
koop nog geen Sint-snoepgoed. Doe het gewoon niet. Haal geen chocoladeletters, pepernoten of marsepeinen figuurtjes in huis. Loop in de supermarkt aan die schappen voorbij en ga zeker niet vóór het eten boodschappen doen. En op 5 december? Dan geniet je één dag van het Sint-snoepgoed dat jij heel erg lekker vindt. van. Eén dag in plaats van meer dan drie maanden! 

Vind je dit moeilijk omdat je last hebt van emotie-eten of omdat je een verleidingseter bent? Neem dan contact op en leer hoe je grip krijgt op je eetgedrag.

Geldigheidsduur pakketten

Wanneer je kiest voor een pakket in plaats van losse consulten, ben je voordeliger uit. De consulten moeten dan wel binnen een jaar plaatsvinden. Maar wil je nou de vaart er in houden en echt je gedrag veranderen, dan is het beter het pakket Eigenwijs Opstarten binnen een half jaar te gebruiken. 

Test jezelf!

Ben je een Emotie-eter of een Verleidingseter? Of misschien wel allebei? Download hier de test. 




Nieuw: Eigenwijs Kwartiertje

Wanneer jij een pakket consulten bij Eigenwijs Afvallen hebt afgerond, maar er nog niet aan toe bent dat ik je helemaal ‘loslaat’, dan bestaat er nu ook de mogelijkheid voor check-up-consulten van een kwartier. Neem contact met me op als je hierin interesse hebt.

C'est le ton qui fait la musique

IJsjes en volwassenheid

“Ik snap dat je zin hebt in een softijsje, dat is lekker op zo’n warme dag. Vandaag toch maar niet, je hebt gisteren al een ijsje gehad.” Ik hoor het me zeggen tegen mijn jongste dochter. Herkenbaar, dit soort vriendelijke maar duidelijke gesprekjes met je kind? Of met jezelf?

Wanneer je last hebt van eetbuien, is de kans groot dat jij jezelf op een andere manier toespreekt. Bijvoorbeeld op een harde, veroordelende manier: “Wat stom van je, weer teveel gegeten, het wordt ook nooit wat met afvallen”, of juist erg mild en toegeeflijk: “Toe maar hoor, je hebt het verdiend”. Vanuit deze rol als kritische of juist verzorgende ouder houd je dit eetgedrag in stand.

Wil je dit veranderen? Probeer dan je gedrag als een volwassene te benaderen. Hoe wil jij behandeld worden en hoe wil je je (innerlijke) kind benaderen? Met observeren, begrip en een nuchtere instelling kom je vaak verder. Bijvoorbeeld:

Ik heb zin in snoepen maar dat helpt me niet bij het behalen van mijn doelen. Dus ik doe het niet.
Hm, teveel gegeten. Dat was niet handig maar het kan soms gebeuren. Ik ga onderzoeken waarom ik dit deed en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen. 
Dat voelt heel anders dan: “Dom, stom, wat heb je nou gedaan!” Je maakt de weg vrij om je eetgedrag volwassen te maken.

En jij?

Hoe praat jij tegen jezelf? Veroordelend, hard of juist te mild? Wil je hierover praten, neem dan contact op.