Eigenwijs Afvallen                                  coaching bij overgewicht en emotie-eten

 

Nieuwe tips, nieuwe baan, nieuw haar ;-)

Sinds januari heb ik, naast een kort kapsel, er een baan bij als intaker bij een kraamzorginstelling. Leuk, goed te combineren en af en toe wel druk.  Maar nu is het tijd voor tips! Met de zomer in zicht geef ik je graag adviezen om je vakantie zonder extra gewicht door te komen. 

Tips om ook ná je zomervakantie nog te kunnen genieten

Ben jij gewend na de vakantie wat extra kilo's mee naar huis te nemen en wil je het dit jaar anders doen? Afvallen tijdens de vakantie is misschien wat te ambitieus maar er zit iets tussenin: een stabiel gewicht houden tijdens de vakantie.

Afspraken

Maak van te voren met je reisgenoten concrete afspraken over hoe je deze zomer wilt gaan eten.

Bijvoorbeeld:

  • een croissantje per week in plaats van per dag,
  • geen boodschappen doen als je niet gegeten hebt,
  • uit eten? Alleen een hoofdgerecht is ook lekker.

Regelmaat

Houd je structuur zoveel mogelijk vast. Heb je thuis een goed eetpatroon? Volg dit dan tijdens de zomer zoveel mogelijk. Eet dus ook tussendoor je fruit of ander gezond tussendoortje.

Warm!

Houd jezelf niet voor de gek bij warm weer. Heb je ijs nodig? Of een frisse duik, een dutje in de schaduw en een fles koud water. En als je dan toch een ijsje neemt, kies bij voorkeur voor een waterijsje van 50 kcal in plaats van een luxe chocoladetraktatie van bijna 300 kcal.  

All inclusive

Luieren op een all-inclusive-resort. Is zo'n soort vakantie een ideale plek om je gewicht onder controle te houden? Móet je die drankjes/hapjes/ijsjes wel nemen, omdat het anders zonde is van het geld? Bedenk je dat deze gedachtengang niet helpt bij het afvallen. Misschien kan je een volgende keer voor een actieve vakantie kiezen.

Los?

Wees eerlijk tegen jezelf. Gebruik je de vakantie als excuus om ‘los te gaan’ met eten? Is dat wat je wilt? Wat heb jij echt nodig deze vakantie?

Alcohol

Op vakantie elke dag? Dat glaasje rosé bevordert je eetlust en vermindert je remmingen. Liever niet dagelijks dus.

Smoesjes

Smoezen, excuses en overtuigingen. Ik heb ze niet ;-) Welke smoezen gebruik jij? Het kan lastig zijn ze onder de loep te nemen maar dat kan je juist heel veel opleveren. Als je echt je gedrag wilt veranderen, heb je eerst inzicht nodig in je huidige denkpatronen. 

Goede voornemens

Go with the flow! Dat is mijn voornemen voor 2018. 

Geluk ervaren door positief en intensief met iets bezig te zijn. Om het niet alleen bij een voornemen te laten, maak ik het concreet. Ik vraag mezelf dus elke ochtend en op andere cruciale momenten: wat wil ik vandaag, wat voelt goed?

Ook voor afvallen en stoppen met emotie-eten geldt dit. Is voor jou nu echt het moment aangebroken dat jij dit grondig aan wilt pakken in plaats van de zoveelste lijnpoging te starten? Kom dan vrijblijvend kennismaken.

Nieuw: Eenmalig Eigenwijs 

We krijgen elke dag heel veel informatie over voeding, met soms de meest bizarre uitkomsten. Ben jij gevoelig hiervoor en verzand je in alle info op internet en in magazines? Zie je inmiddels door de bomen het bos niet meer? Misschien wil je graag terug naar normaal eten maar weet je niet hoe. Speciaal voor jou biedt Eigenwijs Afvallen nu Eenmalig Eigenwijs; een eenmalig uitgebreid voedingsconsult.

Inhoud

  • een telefonische intake
  • een uitgebreid persoonlijk gesprek van anderhalf uur
  • veel aandacht en tijd voor jou en gerichte adviezen
  • aan bod kunnen o.a. komen: praktische voedingstips, emotie-eten, verleidingseten
  • een persoonlijk voedingsadvies met enkele variatiemogelijkheden en de besproken tips per e-mail
  • nazorg per e-mail/telefoon/whatsapp *

Kosten

Eenmalig 150 euro.

Hier vind je informatie over vergoedingen.

*inbegrepen tot 30 minuten 

Klantervaring

Onlangs volgde ik bij Petra van de Vis het "Eenmalig Eigenwijs" programma van anderhalf uur. Ik vond Petra haar website op het Internet en haar persoonlijke verhaal en haar foto gaven mij vertrouwen en spraken mij meteen aan. Omdat ik niet bij Petra in de buurt woon en geen auto rijd, was dit voor mij een heel prettige manier om toch persoonlijk contact met haar te hebben, zodat ik mijn verhaal kon doen. Mijn eerdere ervaring met een plaatselijke diëtiste was mij niet goed bevallen, vooral omdat daar veel verboden uit voort kwamen en een lijst met zaken die ik niet meer mocht eten. 

In de loop der jaren ben ik in de war geraakt over voeding: wel of geen brood eten?  De zin of onzin over light producten, over roomboter etc.  

Petra en ik keken samen vooral naar wat ik lekker vind op gezond gebied zodat ik dat kan gaan uitbreiden en we keken naar de verleidingen waar ik moeilijk weerstand aan kan bieden en waar meestal veel suikers inzitten. Ik vind Petra een professional op voedingsgebied zonder opdringerig te zijn: haar tips zoals "koekjes en gebak zijn alleen vullers", maar "gezonde voeding voedt je lichaam" spreken mij erg aan. 

Ik ben een emotie eter, ik eet eigenlijk altijd: bij vreugde, bij verdriet, bij spanning etc. Met Petra haar tips ga ik nu op een rustige manier aan de slag. Ik voel geen druk meer in de trant van: ik mag dit niet meer of ik moet dat. Dit nieuwe inzicht geeft mij vertrouwen dat ik heel langzaam blijvend gewicht zal gaan verliezen. 
Een dankbare cliënt. 

Geldigheidsduur pakketten

Wanneer je kiest voor een pakket in plaats van losse consulten, ben je voordeliger uit. De consulten moeten dan wel binnen een jaar plaatsvinden. Maar wil je nou de vaart er in houden en echt je gedrag veranderen, dan is het beter het pakket Eigenwijs Opstarten binnen een half jaar te gebruiken. 

Test jezelf!

Ben je een Emotie-eter of een Verleidingseter? Of misschien wel allebei? Download hier de test. 


Nieuw: Eigenwijs Kwartiertje

Wanneer jij een pakket consulten bij Eigenwijs Afvallen hebt afgerond, maar er nog niet aan toe bent dat ik je helemaal ‘loslaat’, dan bestaat er nu ook de mogelijkheid voor check-up-consulten van een kwartier. Neem contact met me op als je hierin interesse hebt.

C'est le ton qui fait la musique

IJsjes en volwassenheid

“Ik snap dat je zin hebt in een softijsje, dat is lekker op zo’n warme dag. Vandaag toch maar niet, je hebt gisteren al een ijsje gehad.” Ik hoor het me zeggen tegen mijn jongste dochter. Herkenbaar, dit soort vriendelijke maar duidelijke gesprekjes met je kind? Of met jezelf?

Wanneer je last hebt van eetbuien, is de kans groot dat jij jezelf op een andere manier toespreekt. Bijvoorbeeld op een harde, veroordelende manier: “Wat stom van je, weer teveel gegeten, het wordt ook nooit wat met afvallen”, of juist erg mild en toegeeflijk: “Toe maar hoor, je hebt het verdiend”. Vanuit deze rol als kritische of juist verzorgende ouder houd je dit eetgedrag in stand.

Wil je dit veranderen? Probeer dan je gedrag als een volwassene te benaderen. Hoe wil jij behandeld worden en hoe wil je je (innerlijke) kind benaderen? Met observeren, begrip en een nuchtere instelling kom je vaak verder. Bijvoorbeeld:

Ik heb zin in snoepen maar dat helpt me niet bij het behalen van mijn doelen. Dus ik doe het niet.
Hm, teveel gegeten. Dat was niet handig maar het kan soms gebeuren. Ik ga onderzoeken waarom ik dit deed en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen. 
Dat voelt heel anders dan: “Dom, stom, wat heb je nou gedaan!” Je maakt de weg vrij om je eetgedrag volwassen te maken.

En jij?

Hoe praat jij tegen jezelf? Veroordelend, hard of juist te mild? Wil je hierover praten, neem dan contact op.