Pepernoten en dat soort dingen

Sinds eind augustus liggen de pepernoten al in de winkel en het assortiment is inmiddels uitgebreid met chocoladeletters. Verleidelijk en lekker! Maar pakjesavond duurt nog te lang om nu al kruidnoten te gaan kopen. Ik heb met mezelf afgesproken alleen díe avond Sinterklaas-snoepgoed te nemen. Heerlijk smullen van pepernoten, zonder schuldgevoel. Ik hoop dat jij nog even weerstand kan bieden tegen jouw favoriete kruidnoten of chocoladeletters Dat scheelt je veel calorieën! 

Mijn tip voor deze tijd blijft supersimpel maar doeltreffend: Koop nog geen Sint-snoepgoed. Doe het gewoon niet. Haal geen chocoladeletters, pepernoten of marsepeinen figuurtjes in huis. Loop in de supermarkt aan die schappen voorbij en ga zeker niet vóór het eten boodschappen doen. En op 5 december? Dan geniet je één dag van het Sint-snoepgoed dat jij heel erg lekker vindt. van. Eén dag in plaats van wekenlang! 

Anti-dieetdag

Op 6 mei is het Anti-dieetdag. Betekent dit dat je 'los mag gaan' en daarna weer moet lijnen? Dat lijkt mij niet de bedoeling. 

Op Anti-dieetdag staan we stil bij de gevaren van strenge diëten. Populaire diëten doen misschien wat ze beloven: in korte tijd verlies je veel kilo’s. Maar op lange termijn zijn ze teleurstellend: je krijgt een tekort aan voedingsstoffen en komt juist meer aan wanneer je stopt met het dieet.

Streng lijnen is lastig vol te houden en je verandert niet echt je eetgedrag. Wil jij op een verantwoorde manier werken aan een blijvend gezond eetpatroon en spreekt afvallen zonder dieet je aan? Kom dan naar Eigenwijs Afvallen. Ik begeleid je bij het aanbrengen van structuur in je eetpatroon. Je gaat gewoon eten en leert in stappen om te gaan met het emotie-eten. Je hoeft je gevoelens niet meer weg te stoppen met snoepen en snaaien. Dit kan uitdagender zijn dan aan weer een nieuw dieet beginnen, maar je verandert wel datgene waar het om gaat: je eigen eetgedrag.

Ik wens je toe dat je geen enkele dag van het jaar hoeft te diëten. Anders en positiever omgaan met eten, leren waar je naar hongert en hierdoor geen dieet nodig hebben, hoe klinkt dat?

Paaseitjes, ik Pas

Dat ze nu al in de winkel liggen wil niet zeggen dat je ze moet kopen. Ook dit jaar daag ik jou en mezelf weer uit geen paaseitjes te kopen en te eten tot 21 april.  Want je weet: een paaseitje smaakt naar meer. 

Doe dus mee met de uitdaging: Paaseitjes, ik Pas!

Vind je dit lastig? Ga pas boodschappen doen na het eten en neem een boodschappenlijstje mee. Visualiseer hoe trots je zult zijn wanneer je de paaseitjes laat liggen. Maak ook afspraken met je gezinsleden en vraag steun van je omgeving. Vraag je collega's om geen pot met paaseitjes neer te zetten, ze zullen je er vast stiekem dankbaar om zijn ;-) 

Test jezelf!

Ben je een Emotie-eter of een Verleidingseter? Of misschien wel allebei? Download hier de test. 


Nieuw: Eigenwijs Kwartiertje

Wanneer jij een pakket consulten bij Eigenwijs Afvallen hebt afgerond, maar er nog niet aan toe bent dat ik je helemaal ‘loslaat’, dan bestaat er nu ook de mogelijkheid voor check-up-consulten van een kwartier. Neem contact met me op als je hierin interesse hebt.

C'est le ton qui fait la musique

IJsjes en volwassenheid

“Ik snap dat je zin hebt in een softijsje, dat is lekker op zo’n warme dag. Vandaag toch maar niet, je hebt gisteren al een ijsje gehad.” Ik hoor het me zeggen tegen mijn jongste dochter. Herkenbaar, dit soort vriendelijke maar duidelijke gesprekjes met je kind? Of met jezelf?

Wanneer je last hebt van eetbuien, is de kans groot dat jij jezelf op een andere manier toespreekt. Bijvoorbeeld op een harde, veroordelende manier: “Wat stom van je, weer teveel gegeten, het wordt ook nooit wat met afvallen”, of juist erg mild en toegeeflijk: “Toe maar hoor, je hebt het verdiend”. Vanuit deze rol als kritische of juist verzorgende ouder houd je dit eetgedrag in stand.

Wil je dit veranderen? Probeer dan je gedrag als een volwassene te benaderen. Hoe wil jij behandeld worden en hoe wil je je (innerlijke) kind benaderen? Met observeren, begrip en een nuchtere instelling kom je vaak verder. Bijvoorbeeld:

Ik heb zin in snoepen maar dat helpt me niet bij het behalen van mijn doelen. Dus ik doe het niet.
Hm, teveel gegeten. Dat was niet handig maar het kan soms gebeuren. Ik ga onderzoeken waarom ik dit deed en hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen. 
Dat voelt heel anders dan: “Dom, stom, wat heb je nou gedaan!” Je maakt de weg vrij om je eetgedrag volwassen te maken.

En jij?

Hoe praat jij tegen jezelf? Veroordelend, hard of juist te mild? Wil je hierover praten, neem dan contact op.